Chorobliwy lęk – kiedy lęk staje się niebezpieczny

Czym jest chorobliwy lęk?
Podziel się:

Strachlęk czy niepokój wewnętrzny to część naszego życia. Znane jest nam uczucie strachu podczas oglądania horroru, czy kiedy udajemy się na ważną rozmowę kwalifikacyjną. Prawie każdy z nas ma natomiast jakiś ukryty lęk, na przykład lęk przed pająkami lub lęk wysokości. Niestety wielu z nas cierpi także na chorobliwy lęk. Kiedy odczuwany lęk powinien zacząć nas martwić? Czy są jakieś sposoby na zmniejszenie poziomu odczuwanego lęku?

Czym jest chorobliwy lęk?

Lęk potrafi mieć wiele odsłon, oraz różne natężenia. Paniczny lęk to bardzo wyniszczająca dolegliwość psychiczna, która uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie i doprowadza do powstawania wielu chorób. Chorobliwy lęk jest wynikiem nagromadzenia się emocji, a także nierozładowywania napięcia, które wraz z ubiegiem czasu tylko intensyfikuje. Chorobliwy lęk może być ukierunkowany na daną rzecz, na przykład lęk przed ludźmi, lub ogólny i występuje jako lęk uogólnionyPaniczny lęk jest niebezpieczny, ponieważ blokuje realizację podstawowych potrzeb, a także niszczy życie zawodowe i prywatne. Osoby zmagające się z chorobliwym lękiem narażone są na ataki paniki, problemy ze stanem fizycznym organizmu, a także może pojawiać się częsty atak nerwicowy. Każde z tych zaburzeń doprowadza do stałego napięcia mięśniowego, bólów migrenowych oraz braku koncentracji. Życie w ciągłym lęku oraz utrata kontaktu z otoczeniem może spowodować pojawienie się depresji lękowejDepresja lękowa to życie w ciągłym poczuciu zagrożenia i jest to choroba śmiertelna.

Skąd się bierze chorobliwy lęk i jakie są jego objawy?

Chorobliwy lęk może być spowodowany wieloma czynnikami. Podłoża występowania lęku o tym natężeniu można doszukiwać się w relacjach rodzinny czy zawodowych. W wielu przypadkach kluczową rolę odegrały też relacje z rówieśnikami w szkole. Dziecko zmagające się z przemocą domową, może w późniejszym okresie reagować napadami lęku, gdy sytuacja ma się powtórzyć w jego dorosłym życiu. Wystąpienie panicznego lęku może być spowodowane również ignorowaniem dotychczasowych stanów lękowych, co zaognia tylko problem. Chorobliwy lęk często jest też wynikiem pojawienia się lęku uogólnionego, który powoduje ogólne, nadmierne zamartwianie się.

Paniczny lęk powoduje przede wszystkim powracające bóle głowy, kołatanie serca, stałe napięcie mięśniowe oraz ciągły niepokój. Do objawów chorobliwego lęku zaliczyć także można nadmierną potliwość oraz brak koncentracji. Zaburzenia w koncentracji mogą skutkować zwolnieniem z pracy, a także realnym zagrożeniem dla własnego zdrowia.

Chorobliwy lęk – jak sobie pomóc

Ze względu na to, że nieleczony, chorobliwy lęk bywa niebezpieczny, warto spróbować nad nim zapanować. Kiedy pojawia się uczucie nagłego i silnego lęku dobrze jest usiąść i głęboko oddychać. Skuteczną metodą jest także próba odwrócenia rozemocjonowanych myśli od problemu i skupienie się na czymś błahym, na przykład na powtarzaniu kolorów lub nazw dni tygodnia. Aby pozbyć się lęku warto także zmienić tryb życia. Bardzo ważne jest wysypianie się, odpowiednia dieta oraz aktywność fizyczna. Można również rozpocząć medytację, co pozwoli na uspokojenie i wyciszenie umysłu. Warto zastanowić się także nad odstawieniem alkoholu i papierosów oraz większej ilości wypijanej kofeiny. Jeśli mimo wszystko chorobliwy lęk nie ustępuje, należy udać się na wizytę do profesjonalnego terapeuty. Pomoc terapeuty oraz chęć zmiany z pewnością przyniosą pozytywny skutek.


Podziel się: